Blogg om artikkel - norsk som literacy
Skrevet av Kenneth
Norske elever har gjennom mange år blitt utsatt for en rekke internasjonale tester som undersøker elevenes kunnskapsnivå på en rekke fagområder. Det samme gjelder elevenes kunnskapsnivå når det gjelder temaet demokrati. Skyldes norske elevers demokratikunnskaper undervisningen på skolen, eller deres tidligere forkunnskaper fra hjemmet eller andre steder? Denne artikkelen ble publisert i «tidsskrift for ungdomsforskning» den 1.10.2018 og er skrevet av Idunn Seland og Lihong Huang. I bloggartikkelen vil jeg presentere artikkelen «Literacy som aspekt ved norske elevers demokratikunnskap». Videre vil jeg også drøfte rundt og forklare hvordan artikkelen er relevant for emnet Norsk som literacy-fag.
Norske elever har gjennom mange år blitt utsatt for en rekke internasjonale tester som undersøker elevenes kunnskapsnivå på en rekke fagområder. Det samme gjelder elevenes kunnskapsnivå når det gjelder temaet demokrati. Skyldes norske elevers demokratikunnskaper undervisningen på skolen, eller deres tidligere forkunnskaper fra hjemmet eller andre steder? Denne artikkelen ble publisert i «tidsskrift for ungdomsforskning» den 1.10.2018 og er skrevet av Idunn Seland og Lihong Huang. I bloggartikkelen vil jeg presentere artikkelen «Literacy som aspekt ved norske elevers demokratikunnskap». Videre vil jeg også drøfte rundt og forklare hvordan artikkelen er relevant for emnet Norsk som literacy-fag.
Forskningsartikkelen tar for seg spørsmålet om hvordan læreplanmålene i fagene norsk, samfunnsfag, matematikk og engelsk kan ha sammenheng med norske elevers resultater i den internasjonale kunnskapstester ICCS i 2016 og elevenes karakterer i fagene. Dermed vil artikkelen prøve å gi svar på i hvilken grad læreplanene i den norske skolen ved bruk av literacy i de gjeldende fagene egentlig bidrar til elevenes kunnskaper i demokrati. Artikkelen presenterer metodebruken der den internasjonale kunnskapstesten har brukt et representativt utvalg av elever fra norske 9. klasser i undersøkelsen. Resultatene blir videre brukt analytisk og sammenlignet med elevenes standpunktkarakterer.
Videre i artikkelen blir det gjort greie for de ulike kompetansemålene i de gjeldende fagene. I henhold til norskfaget blir det blant annet beskrevet at faget har et hovedansvar for muntlig og skriftlig kommunikasjon, og språk, litteratur og kultur. Det blir også nevnt hvordan elevene skal forholde seg kritisk til tekster og tolkninger.
Skriv mer om metodebruken og om hvilket teoretisk og empirisk grunnlag artikkelen begrunner sine svar på.
Hvordan er artikkelen relevant for Norsk som literacy-fag
Hei!
SvarSlettPåstandene du kommer med i begynnelsen av teksten er veldig spennende og engasjerende. Savner likevel litt kilder i begynnelsen av blogginnlegget. Det er litt uklart om disse påstandene fra artikkelen du presenterer eller om de er dine. Om påstandene kommer fra teksten kan du kanskje gjøre dette mer tydelig gjennom korrekt kildehenvisning med sidetall. Gleder meg til å se hvordan du kommer til å drøfte denne artikkelen i forhold til NORD2600 Norsk som literacy-fag og pensumlitteraturen.
Hilsen Oda. E. Haugland
Hei!
SvarSlettFørst og fremst synes jeg at du aktualiserer temaet på en god måte med et spørsmål innledningsvis. Videre presenterer du hva du skal ta for deg i bloggoppgaven på en kort og ryddig måte. I innledningen er det likevel noe uklart om påstandene du presenterer er fra artikkelen, eller om det er dine egne. Dersom du har kilde på dette kan du med fordel bruke kildehenvisning her. Videre synes jeg det er bra at du kort tar for deg hva artikkelen forsøker å finne svar på. Til slutt vil jeg legge til at du har valgt et spennende tema, og jeg gleder meg til å se hvordan du løser bloggoppgaven videre!
Hilsen Marte